Clik yer..iklan ni..

Saturday, May 21, 2011

SENIWATI SARIMAH AHMAD MELAWAN KANSER DGN B17

Berpantang maut sebelum ajal
Terharu membaca kisah Datuk SArimah Ahmad yg mengidap kanser tahap dan disahkan oleh doktor pada tahun 2009 utk hidup selama 3 bulan sahaja tetepi masih sihat kerana mengamalkan rawatan alternatif B17.

IKuti kisah seterusnya.

Oleh MUZLINA ABU BAKAR
muzlina.bakar@utusan.com.my
Gambar ABDUL RASHID MAHFOF

Datuk Sarimah Ahmad

BUKAN mudah untuk memujuk primadona ini berkongsi kedukaan yang sudah lama bersarang di lubuk jiwanya. Alasan yang diberikan, dia enggan penderitaan yang dilaluinya akan mudah menarik simpati ramai.

Selama ini pun, apa saja pandangan buruk yang tidak dibahaskan masyarakat mengenai lara yang dilalui oleh golongan anak seni sepertinya dan kerana itu kali ini, seniwati unggulan, Datuk Sarimah Ahmad lebih senang berdiam diri.

Namun, kehendak Hits yang tidak pernah henti memujuknya untuk tampil di media berkongsi cerita mengenai penyakit kanser yang dihidapinya mencairkan hati beliau.

Pertemuan diatur di sebuah hotel di Subang Jaya, Selangor (berdekatan dengan kediamannya) untuk diinterbiu baru-baru ini.

Kejelitaan seniwati yang mula menempa kemasyhuran di era studio perfileman hitam putih di Jalan Ampas masih belum luntur. Dia hadir dengan imej yang cukup sederhana, bertudung hitam putih dan berkain serta blaus panjang hitam.

Aktres Sarimah atau lebih mesra dipanggil sebagai Kak Mah pagi itu hadir ditemani anak kelimanya, Yusarima Puteri.

Tidak banyak yang berubah pada Sarimah. Pada usianya mencecah 68 tahun, beliau masih manis biarpun sekadar mengenakan solekan yang nipis.

Bagaimanapun, dalam kesederhanaan itu, pada wajahnya sebetulnya terpancar kesedihan yang cuba diselindungi tuan punya dirinya yang kental dengan semangat juang yang tinggi, apa lagi untuk berhadapan dengan ujian maut selama setahun kerana kanser - penyakit yang amat digeruni dan menjadi antara penyakit paling berbahaya di dunia era moden ini.

Semangat berlawan dengan penyakit yang dikongsi dengan Sarimah pada awal perbualan sudah cukup menjelaskan betapa beliau sentiasa reda dengan ujian Ilahi.

Mengenali Sarimah, beliau tidak pernah lekang diuji sejak dari usia mudanya sehingga mendaki usia emas. Ibu tunggal kepada enam orang anak ini tidak henti-henti melafazkan rasa syukur pada Yang Maha Esa kerana kuasaNya itu mengatasi apa yang pernah diungkapkan oleh pengalaman perubatan.

“Bila doktor memberitahu jangka hayat Kak Mah hanya mampu bertahan tiga bulan saja, Kak Mah amat terkejut namun reda andai itu ketentuanNya. Kak Mah harus menerima qada dan qadar Tuhan,” Sarimah memulakan perbualan dalam nada yang cukup sebak.

Air mata cuba ditahan agar tidak mengalir laju dari kelopak matanya saat membuka rahsia mengenai penyakit barah hidung dan otak yang dimaklumkan oleh doktor ketika menjalani pemeriksaan pada April tahun lalu.

Sejak tarikh 20 April tahun lalu, hari yang dimaklumkan oleh doktor mengenai penyakit yang dideritainya, kehidupan Sarimah berubah secara total.

“Kak Mah masih ingat tarikh 20 April tahun lalu, bila Farawahida, Jamil dan Siti Rohani (arwah menantu yang meninggal kerana kanser payu dara pada Julai tahun lalu) membawa Kak Mah ke sebuah hospital swasta untuk mendapatkan keputusan perubatan, Kak Mah hanya berserah pada Allah.

“Tatkala doktor mengesahkan Kak Mah mengidap penyakit barah hidung dan otak tahap empat dan hanya ada waktu tiga bulan untuk hidup, Kak Mah hanya melafazkan `aku reda’.

“Sebab Kak Mah percaya, hidup dan mati kita ditentukan oleh Allah SWT dan jika sudah sampai ajal kita, ia tidak akan cepat atau lambat walau sesaat jua,” sambung Sarimah dengan nada bergetar.

Hati wanita, sesabar mana sekalipun mereka menerima ujian, namun sebagai insan yang lemah air mata akhirnya tumpah juga kerana tidak mampu untuk melaluinya sendirian.

“Kak Mah cuba kuat, namun hati seorang wanita tidak dapat menahan air mata daripada menitis. Waktu itu Kak Mah memandang Ida, Jamil dan Siti Rohani yang terdiam kaku.

“Walaupun hati ini digayut sedih namun Kak Mah reda dan yakin selagi belum sampai ajal, Kak Mah akan berusaha untuk membebaskan diri daripada penyakit ini.

“Cuma doa Kak Mah ketika itu, agar Allah beri peluang kepada Kak Mah untuk menunaikan umrah walaupun untuk kali terakhir pada bulan Ramadan lalu. Alhamdulillah, doa Kak Mah dimakbulkanNya,” cerita Sarimah dalam nada sebak.

Sebetulnya, tidak ramai yang mengetahui primadona yang bakatnya diasah oleh Seniman Agung Allahyarham Tan Sri P.Ramlee itu sudah diserang kanser sejak 2007 lagi.

“Waktu itu, dalam seminggu sekurang-kurangnya Kak Mah demam dan batuk sampai tiga empat hari. Bila makan ubat, demam kebah dan batuk pun reda.

“Bukan itu sahaja, malah kadang-kadang waktu tengah malam, tiba-tiba lidah Kak Mah keras. Kak Mah tak boleh rasa apa pun. Kepala sakit macam nak putus nyawa.

“Walaupun ketika itu, Kak Mah memujuk hati ini agar sabar namun kadang-kadang Kak Mah dapat rasakan maut bagaikan di depan mata. Apa yang mampu Kak Mah lakukan, hanyalah meminum air zam-zam yang menjadi minuman utama Kak Mah setiap hari.

“Bukan itu sahaja, malah Kak Mah sering diserang sakit kepala yang amat sangat dan mata semakin kabur. Bila penyakit itu datang menyerang, Kak Mah rasa dunia ini bagaikan gelap dan tidak punya apa-apa lagi,” Sarimah mendedahkan derita yang dilalui dengan penuh keinsafan.

Namun kerana sifat tawakal dan istiqamahnya, Sarimah tidak pernah mengalah. Menyedari setiap penyakit ada penawarnya, beliau memilih untuk mendekati Allah dengan menghayati bacaan ayat-ayat suci al-Quran selain memastikan solat wajib menepati waktu dan amalan solat sunat digandakan.

Sebagai seorang muslim, Sarimah berpegang pada ketentuan seandainya Allah mencabut nyawanya pada bila-bila masa, dia reda namun kewajipan sebagai hambaNya tidak akan sama sekali dipersiakan.

Ada ketika dalam serba kesulitan juga, Sarimah tetap mendekati Allah biarpun dalam keadaan terbaring.

Namun, satu hal yang tidak sanggup untuk dilalui pelakon Madu Tiga dan Ibu Mertuaku itu ialah proses perubatan kimoterapi yang disyorkan doktor kerana proses itu amat menyakitkan.

“Melihat kedegilan kak Mah enggan menjalani kimoterapi, Usha membawa kak Mah berjumpa doktor dan memberitahu keadaan sebenar. Bukan Kak Mah tidak percaya dengan perubatan moden, tetapi dalam usia Kak Mah ketika itu sudah mencecah 67 tahun ketika, tubuh Kak Mah tidak mampu menerimanya lagi.

“Bagi Kak Mah biarlah Kak Mah bertahan begitu dan jika Allah akan menjemput Kak Mah pulang, Kak Mah reda daripada menjalani proses kimoterapi,” kata Sarimah berkali-kali.

Beruntung Sarimah kerana beliau disayangi ramai. Saudara-mara dan kenalan rapat yang mengetahui penderitaan yang dilaluinya turut sama mendoakan kesejahteraan dan kesihatannya.

Ini termasuk saudara terdekat, Prof. Madya Dr. Abdul Aziz Hanafi dan isteri yang tidak pernah putus mengadakan solat hajat mendoakan kesihatannya.

Ketika Sarimah menanggung kesakitan yang amat sangat dan teraba-raba untuk mencari ubat, seorang kawan membawanya berjumpa seorang Profesor yang dikenali sebagai Prof. Syed yang menawarkan makanan tambahan B17 yang diimport dari Mexico.

“Sebelum mengamalkan pil supplemen ini, Kak Mah harus menjalani ujian darah. Hasil daripada keputusan ujian darah itu barulah Profesor berkenaan mengetahui penyakit Kak Mah. Keputusannya, Prof. Syed mendapati Kak Mah mengidap kanser hidung dan otak tahap empat dan Kak Mah juga ada masalah jantung,” Sarimah menjelaskan hasil penemuan dengan professor berkenaan.

Amalan dan gaya hidup Sarimah selama ini sememangnya positif dan memenuhi kriteria mereka yang sihat. Beliau amat menjaga kesihatan terutama dari aspek pemakanan selain sentiasa mengadakan senaman ringan setiap hari.

Justeru, apabila disahkan mempunyai masalah jantung, beliau sendiri keliru dan tertanya-tanya kenapa ia berlaku pada dirinya.

“Akhirnya kak Mah berbalik pada ketentuan Ilahi. Seperti yang kak Mah katakan sebagai umat Islam, kak Mah reda dengan ujian Allah. Dengan wang simpanan yang kak Mah ada serta bantuan anak-anak, kak Mah bersedia menjalani rawatan alternatif yang ditawarkan," jelasnya yang berterima kasih kepada anak-anak yang sentiasa mengambil berat soal kesihatannya.




Tuesday, May 17, 2011

KISAH BENAR _ SEORANG IBU AKAN TERPISAH DARI ANAK2NYA KERANA BELIAU MENGIDAP CANCER..PLS BANTU BELIAU DGN JADI FOLLOWER REGARDLESS OF RELIGION. ..

CATATAN ALAINA .

Say NO! to CANCER Discrimination
WE ARE DOING THIS THING!

On behalf of myself and my children, I cannot thank you all enough!

We need to keep it going!

Please "like" the fan page that my dear friend from childhood Peter Kaufmann made for
my children and me:

http://www.facebook.com/pages/Alaina-Giordano-Should-Not-Lose-Her-Kids-Because-She-Has-Breast-Cancer/127024814041233

We must OVERTURN this ruling

for my children

and for all children.


If this ruling stands it will become precedent in this Judge's courtroom, which will more than allow her to use it as a reason to make the same sort of rulings in similar custody decisions.

Thank you for doing the right thing.

Alaina Giordano




Sunday, May 15, 2011

KELAS TALAM DI IPOH

Kalau ada member2 di Ipoh yg berminat utk belajar atau masuk Kelas Talam saya, hubungi saya yer..kalau ada 5-6 orang saya dah boleh start kelass. Saya ambik RM80 utk 6 jenis kuih Talam.



Talam Keladi dan Talam chendol



Talam jagung dan talam suji


Seri Muka


Talam gula melaka dan talam skoteng




Tuesday, May 10, 2011

Risiko Diabetis

Salam.

TErtarik dgn info yg diberikan oleh seorang blogger yg menggelarkan dirinya Marhaen Kacak. So saya nak kongsi maklumat yg telah sayabaca dari ruangannya.

Fakta 1 : Diebetes Boleh Akibatkan Penyakit Mata

Penyakit mata diebetes (Diebetec Retinophaty) boleh terjadi disebabkan beberapa faktor seperti kawalan aras gula, tekanan darah, genetik dan sebagainya...Walaupun pada pengidap diebetes, kawalan aras gula yang baik dengan pengambilan ubatan secara konstan dapat mengurangkan risiko Diebetec Retinophaty (DR) atau sekurang2nya tak la penyakit ini berkembang ke tahap yang serius...

Fakta 2 : Tiada Tanda Atau Amaran Yang Jelas

Tiada tanda atau simptom yang jelas akan berlaku bagi DR sehinggalah ke peringkat yang severe.. Adakalanya simptom dan tanda awal berikut perlu diberi perhatian tidak kira kepada pesakit atau bukan pesakit diebetes :

Kabur Pandangan
Pandangan berganda (Double Vision)
Sukar melihat pada bahagian sisi medan penglihatan (ekor mata)
Objek kecil melayang2 dalam medan penglihatan (floaters)
Tompok hitam pada medan penglihatan
Sakit dan tekanan dari dalam mata

Fakta 3 : Pesakit Diebetes Perlukan Pemeriksaan Mata Berkala

Adalah menjadi kemestian pesakit diebetes perlu menjalani diebetec eye screening di hospital sekurang2nya setahun sekali...Pemeriksaan perlu dijalankan dengan pengembangan anak mata (dilated pupil) supaya lebih luas lagi kawasan retina yang dapat di periksa.. Pemeriksaan ini penting untuk memantau DR supaya apa2 perkembangan peringkat awal DR dapat dicegah dari melarat ke peringkat yang serius..

Fakta 4 : Risiko Penyakit DR Tetap Ada Walaupun Dengan Pengawalan Aras Gula

Pesakit diebetes, walaupun dengan pengawalan gula yang baik tidaklah akan terhindar dari DR 100%. DR boleh berlaku juga jika aras gula sentiasa di tahap yang normal.. Walaupun begitu pengawalan yang baik dapat melambatkan progres DR dan sekaligus dapat dicegah sebelum mencapai peringkat yang kronik..

Fakta 5 : Penghidap Diebetes Berisiko Mengidap Glaukoma

Pesakit diebetes terdedah kepada risiko untuk megidap glaukoma 40% lebih tinggi dari individu lain...Lebih lama penyakit diebetes dihidapi, semakin tinggi risiko untuk mengidap glaukoma...Risiko ini juga meningkat jika umur semakin meningkat...

Fakta 6 : Penghidap Diebetes Berisiko Mengidap Katarak

Kalau korang mengalami diebetes, risiko korang mengidap katarak juga meningkat. Pesakit diebetes boleh mengidap katarak pada usia lebih muda dan perkembangan katarak lebih cepat daripada individu lain...

Fakta 7 : DR Boleh Rosakkan Retina

Jika kandungan gula dalam darah terlalu tinggi, dinding salur darah akan menjadi lemah. Cecair dan komposisi2 darah akan meresap keluar dari salur darah retina dan menyebabkan tumbuhnya salur2 darah baru yang amat lemah daya tahan..Darah dan bendalir2 lain akan keluar dari salur2 darah baru ini dan akan menyebabkan retina bengkak. Retina bengkak ini akan mengurangkan pengambilan nutrien dan oksigen sekaligus akan merosakkan struktur retina...fenomena ini akan menyebabkan kebutaan..

Fakta 8 : Pembedahan Laser Boleh Melambatkan Progres DR

Pembedahan Laser berfungsi untuk mengecilkan salur2 darah abnormal serta menampal bahagian2 retina yang 'bocor' akibat pengaliran keluar bendalir2 darah.. Pembedahan ini dapat mengurangkan risiko kepada kebutaan kepada sesetengah individu yang mengidap DR.. walaubagaimanapun dalam kebanyakan kes, penglihatan pesakit tetap dalam keadaan yang sama (teruk). Rawatan Laser hanya dapat mengelakkan keadaan menjadi lebih teruk sahaja...




Monday, May 9, 2011

FADHILAT TASBIH KIFARAH

yang-simple.html

Baru kuteringat, zaman-zaman studi dulu, memang selalu diakhiri majlis dengan bacaan tasbih kaffarah..tak sedar rupa-rupanya dah jauh ku melupakan amalan itu…jahilnya diri nie, ayat yang cukup simple tu sebenarnya patut terus diamalkan…

meh kita sama-sama amalkan bacaan tasbih kifarah, moga Allah menerima keampunan kita

****

Daripada Abu Hurairah RA meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: “Sesiapa yang duduk dalam satu majlis, dan melakukan banyak salah dan silap, maka sebelum dia meninggalkan majlis itu dia menyebut:
سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوْبُ إِلَيْكَ
melainkan diampunkan segala dosa yang telah dilakukan sepanjang dia berada dalam majlis itu”.

****

Daripada Abu Barzah Aslami RA berkata: Rasulullah SAW pernah menyebut pada hujung usia baginda apabila baginda hendak bangun meninggalkan sesuatu majlis:
سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوْبُ إِلَيْكَ
Maka berkata seorang lelaki: Wahai Rasulullah, sesungguhnya engkau telah menyebut suatu ucapan yang mana tidak pernah engkau ucapkan sebelum ini. Berkata (Rasulullah SAW): “Ia merupakan kaffarah (penebus dosa) terhadap apa yang berlaku dalam majlis”

****
Di riwayatkan daripada Aisyah RA bahawa apabila baginda bangun daripada majlis, baginda akan membaca:
سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوْبُ إِلَيْكَ

Saya bertanya: kenapa tuan sering membaca doa ini?

Baginda menjawab: Sesiapa yang membaca doa ini pada penutup majlis maka akan di ampunkan kesilapan-kesilapan yang berlaku dalam majlis tersebut.




Friday, May 6, 2011

CAM NI KER ORANG MALAYSIA?? TAK TAHU CAKAP MELAYU

Tengahari Jumaat, pergi ker Ipoh Parade, cadangnya nak ambil handbag CArlo Rino yg hantar repair tahun lepas. Beg dah lama siap tapi tak berambik lagi sbb kesuntukan masa..opppsss jap jap yer..saya tahuler semua orang ada 24 jam sehari, tapi saya masih jugak tak sempat.

Nak dijadikan citer lepas gi ambik bag, saya singgahlah kat kedai yg jual IPad kat, maklumlan sekarang kan trend orang pakai IPad, tak beli pun tak per...saja jer tengok-tengok.

Saya pun gi bertanya dgn sales girl pompuan, kalau tak silap guna bahasa rojak melayu-Inggeris. Sales girl tu boleh kata..SORRY SAYA TAK TAHU MALAY..hushh..angin jugak dengarnya, tapi sabar juga, explain ngan dia dlm bahasa Inggeris. Lepas di aexplain tu cadang nak balik terus ler, tapi hati rasa tak puas hati, saya pun patah balik ( tak jauh pun masih dlm kedai tu jugak) ..saya tanya dia..ARE YOU MALAYSIAN??

Dia jawab: YES IM MALAYSIAN.
Saya tanya : HOW COME YOU CANT SPEAK MALAY?
Dia jawab: I DONT KNOW MALAY.
Saya jawab: IF YOU MALAYSIAN, YOU SHOULD KNOW SPEAK MALAY...SHAME ON YOU..

Pas tu saya pun beredarlah..puas juga hati membahasakan dia..